Ladda ner vår app Mobill Parkering

Mobill PArkering app Betala din parkering snabbt och bekvämt från din bil med Mobill Parkering! Du kan välja mellan att betala med faktura eller kort. Betala bara för tiden du utnyttjar. Autostopp avslutar parkeringen åt dig om du skulle glömma den.

 

Download_on_the_App_Store_Badge_SE_135x40google-play-badge2

Så här går det till med SMS

SMSa

  • Skicka ett SMS till 0700-86 1100 genom att texta zon regnr tim ex 4001 ABC123 2
    • zon är zonnumret för zonen, gatan eller parkeringen, ett mellanslag efter zon.
    • Ange ditt registreringsnummer regnr utan något mellanslag.
    • Ange ett mellanslag och sedan tim för antalet hela timmar, t.ex. 2
    • Du kan även ange tim i minuter, t.ex. 30m eller 90m
    • Vill du parkera i ett dygn, skriv tim som 1d. För 2 dygn (zon 4002) ange tim som 2d
    • Glömmer du att ange tim får du per automatik 1 timmes parkering.
  • För att förlänga parkeringen, skicka nytt sms i samma format. Den förlängda parkeringstiden läggs till på den senaste parkerings sessionen. Finns en förmånligare avgift (typ dygn) tillämpas detta och debiteras och stopptiden sätts därefter.
  • Är du inte registrerad kund hos Mobill, får du ett sms tillbaka om att registrering behövs.

Registrering

För att betala parkering med Mobill behöver du först registrera dig. Detta kan göras antingen genom:

SMS Registrering

Slutföra ditt köp direkt med faktura. Vi tar kreditupplysning och skickar faktura till din hemadress. Fakturaavgift 19 kr. Se här för att undvika första fakturaavgiften

  1. Skicka ett SMS med text VXO <mellanslag> personnummer, t.ex VXO 8101011234  till 0700-86 1100.
  2. Du får ett SMS ”Tack för din registrering…”. Skulle registreringen inte gå igenom kan du registrera dig på my.mobill.se.
  3. Gör ditt första köp, t.ex.4001 ABC123 2 genom att skicka ett SMS till 0700-86 1100.
  4. Din parkering är giltig när ett sms-kvitto kommer i retur.
  5. Vi skickar första betalningen som en faktura till till dig i ett SMS med en webblänk. Du kan även se och betala fakturan genom att logga in på my.mobill.se

 

Webb Registrering

  1. Gå till my.mobill.se och slutför registreringen genom att klicka på “Ny användare” och fylla i dina uppgifter.
  2. Lägg till ditt bank/kreditkort eller välj faktura.
  3. Gör ditt första köp, t.ex. 4001 ABC123 2 genom att skicka ett SMS till 0700-86 1100.
  4. Mobill bekräftar ditt köp genom att returnera ett sms-kvitto.
  5. Har du lagt till ett bank/kreditkort belastas kortet när köpet görs. Har faktura valts skickas första fakturan via SMS eller E-post.

Obs! Har ett försök till sms- köp gjorts före registreringen på my.mobill.se, kommer köpet inte slutföras och ett nytt köp måste göras efter att registreringen avslutats.

Första köp med faktura?

Vill du undvika första fakturaavgiften (19 kr), logga in på my.mobill.se och lägg till ett betalkort för kortbetalning. Framtida köp kommer att dras från ditt bank/kreditkort enligt din banks rutiner. Vi skickar första fakturan via SMS/epost inom 3 dagar från att första köpet gjordes. Logga in på my.mobill.se och betala din första faktura inom 48 timmar efter att du har erhållit fakturan.

  1. Klicka på ”Fakturor”.
  2. Klicka på knappen ”Betala”
  3. Verifiera att beloppet stämmer och godkänn betalningen. (Fakturaavgift 19kr ingår i fakturan men dras av från det totala du bekräftar).

Zoner

Skicka zon regnr tim till 0700-86 1100

T.ex för att köpa 2 timmar parkering i zon 4001, skicka 4001 ABC123 2

4001 Zon 1 (Blå)
4002 Zon 2 (Grön)

Se info & ordinarie priser (Växjö Kommun)

Se karta (pdf, Växjö Kommun)

Betalning

  • Se dina betalningar på my.mobill.se
    • Om du registrerade via SMS använd ditt telefonnummer och lösenordet som skickades till dig vid registreringstillfället för att logga in.
    • Om du registrerade dig på my.mobill.se använd det användarnamn och lösenord som du skapade.
  • Priset som visas i SMS-kvittot är det priset som debiteras din bank/kreditkort eller faktura.
  • Har du lagt till ett bank/kreditkort dras pengarna direkt. Har faktura valts skickas fakturan tilldig via SMS, eller om du har angett en e-post så skickas fakturan till din e-post, om inget annat så skickas fakturan till din folkbokföringsadress.
  • Du kan se och betala fakturan på my.mobill.se
  • Se My Mobill vanliga frågor
  • Se Villkor

Mer Information

Vanliga frågor om Mobill Parkering

Vanliga frågor om My Mobill

Villkor

Support

Har du frågor om zoner, kartor, regler, p-boter, kontakta Växjö kommun Kontaktcenter:

  • Tel 0470-410 00
  • info@vaxjo.se

Har du frågor om SMS-parkeringtjänst, felaktiga order, fakturering, betalning, kvittot, My Mobill osv. kontakta Mobill Support