Frågor angående tjänsten

F: Behöver jag registrera mig för att använda Mobill Parkering?

S: Ja, vår tjänst kräver att du är registrerad hos My Mobill.

F: Var kan jag hitta information om priser och zoner?

S: Du hittar information om zoner och priser genom att följa den här länken:

F: Var kan jag hitta information om Boendeparkering?

S: parkering.mobill.se är Mobills nya tjänst för boendeparkering. Du kan läsa mer om det här.

F: Hur vet jag att min parkering är giltig?

S: När du har skickat in ditt SMS till 0700-86 1100 så dröjer det några sekunder innan du får ett svars-sms. Detta SMS innehåller information om din parkering och endast då du fått sms:et är din parkering giltig.

F: Hur vet parkeringsvakten att jag har betalt min parkering?

S: Parkeringsvakten använder sin mobiltelefon eller handterminal för att ansluta till vår Internettjänst för parkeringsövervakning, där knappar parkeringsvakten in bilens registreringsnummer och får då upp information om betald parkering.

F: Behöver jag ha en dekal i min framruta?

S: För att parkera i Malmö krävs i dagsläget en dekal eller lapp som visar att du använder Mobill, denna placerar du synligt i framrutan på din bil. Dekal kan du ladda ner här, du kan även skriva “Mobill” på en lapp och placera i framrutan.

F: Hur mycket kan jag betala per månad.

S: Max 1500 kronor per månad.

F: När kommer min påminnelse då jag parkerar med SMS?

S: Din påminnelse kommer ca 10 minuter innan din parkeringstid går ut (förutsett att det inte finns en maxtid på en timme).

F: Varför kan jag inte förlänga min p-tid?

S: Om din parkeringsplats har en maxtid du får stå maximalt, exempelvis två timmar. Detta ska framgå av texten på p-skylten eller p-automaten.

F: Varför kan jag inte parkera igen direkt efter att min p-tids maxtid är nådd?

S: P-bolagen bestämmer själva efter hur lång tid du får komma tillbaka till parkeringen igen. Du kanske får parkera igen efter en kvart eller exempelvis en timme, detta kallar vi på Mobill för mellantid.

F: Vad händer om jag råkar radera sms kvitton av misstag hur kan jag eventuellt kunna bevisa att jag har betalat? 

S: Då hör du av dig till oss på 040-631 42 10 så kan vi hjälpa dig.

Frågor angående Operatör

F: Vad gör jag om det är fel på operatörens nät under tiden jag vill förlänga min parkering?

S: Testa att skicka in SMS för att förlänga med jämna mellanrum, skulle det vara en större driftstörningunder längre tid såkan enda utvägen vara att betala på annat sätt.

F: Vad gör jag om jag får parkeringsböter under tiden p.g.a. fel hos operatörens?

S:Vi skickar ut information om eventuella driftstörningar till parkeringsbolagen så de är medvetna om det, sen är det upp till p-bolagen att bestämma hur de hanterar inloggade slutkunder. P-bolagen återkommer oftast till oss för att dubbelkontrollera att p-boten var korrekt när någon har använt vår tjänst.

Har du fått en p-bot, hör av dig till våran kundtjänst på 040-631 42 10, så kan vi hjälpa dig.