Frågor och svar

Vad innebär tjänsten Mobill boendeparkering?

Mobill Boendeparkering erbjuder dig som bor och parkerar inom boendezonen att ansöka, beställa och betala din boendeparkering till ett förmånligt pris. Här kan du:

  • Ansöka och få ditt boendetillstånd direkt
  • Förlänga ditt boendetillstånd
  • Köp av boendeparkering
  • Lägg in automatisk betalning av din boendeparkering
  • Förläng din boendeparkering

 

Hur kommer jag igång?

Läs vår snabbguide.

 

Hur gör jag och var hittar jag denna tjänsten?

Gå in på hemsidan parkering.mobill.se  det går lika bra i din dator som i din mobiltelefons webläsare.

Du loggar in med dina MyMobill uppgifter, samma som används för gatuparkeringen med sms och app.

Saknar du inloggningsuppgifter, gå till my.mobill.se och skapa ditt konto på Ny användare.

 

Var kan jag se mina tillstånd och parkering?

Logga in med din MyMobill inloggning på parkering.mobill.se då ser dina tillstånd och parkering ut så här:

 Boende Tillstand

Vilka betalningsalternativ finns?

Du kan välja mellan betalningsalternativen faktura, betalkort och abonnemang/automatisk betalning. Lägg till eller ändra dina betalningsuppgifter på din egen MyMobill sida.

Kort:
Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard.

Faktura:
Faktura innebär en kredit och alla dina köp under en månad samlas på en samlingsfaktura (19 kr) som skickas till dig via sms, email eller pappersfaktura. Du väljer hur du vill få din faktura på din sida i MyMobill.

Abonnemang/autobetalning
Kryssa i rutan Starta automatisk betalning och förlängning när du köper din boendeparkering.

Läs mer om MyMobill här

 

Kan jag välja automatisk förlängning av min betalning?

Ja, fördelen är att du nu kan välja att din betalning förlängs med samma intervall för att undvika att din parkering löper ut.
Klicka i rutan för automatisk förlängning av köp och betalning av din boendeparkering. Betalningsmetoden, kort eller faktura är den som du själv valt i MyMobill.
Du kan allltid se och ändra dina val i MyMobill och på parkering.mobill.se

 

Kop parkering

 

Hur kan jag se nästa betalningsdatum?

Datumet för kommande betalning visas för varje fordon. 

 

Boende auto avsluta

Boende auto avsluta

 

Hur kan jag avsluta den automatiska betalningen?

Klicka på Avsluta autobetalning för att avsluta autobetalning och bekräfta  att den automatiska betalningen avslutas. Detta ska göras senast dagen innan datumet för Nästa betalning.

 

Hur vet jag att min parkering är betald?

Datumet på din Parkering giltig till uppdateras med det nya datumet.

Du kan alltid se dina betalningar på din MyMobill.

 

Vad kostar tillstånd och boendeparkering i Kalmar?

I Kalmar kostar tillståndet 250 kr och gäller i 2 år.

Boendeparkeringen: 30 dagars biljett:

  • Kvarnholmen: 300 kronor för 30 dygn (kalenderdagar).
  • Malmen, Norrgård, Bremerlyckan, Gamla stan och Ängö: 200 kronor för 30 dygn (kalenderdagar).

 

Hur söker jag ett nytt tillstånd?

Klicka Sök nytt tillstånd och ange bilens registreringsnummer.

Uppfylls villkoren för boendetillstånd och parkering blir ansökan godkänd direkt och du kan betala tillståndet och önskad parkering.

Hur handläggs ansökan om tillstånd?

Tjänsten är uppbyggd för att förenkla den administrativa delen av boendeparkering. Detta görs genom automatiska kontroller mot Vägverket, personuppgiftsregistret och en lista över adresser som varje stad skickar in.

För att få ett automatiskt tillstånd krävs att du är folkbokförd där du vill ha ditt tillstånd och att du står som registrerad bilägare i vägtrafikregistret.

Blir du inte automatiskt godkänd kan du fortfarande göra en ansökan och skriva i textrutan. När din ansökan är godkänd får du ett mail och du kan köpa din parkering för önskad boendeparkering.

 

Hur förlänger jag ett tillstånd som är på väg att gå ut?

Du kan förlänga ditt tillstånd från 30 dagar innan pågående tillståndsperiod går ut. Uppgifter om ditt tillstånd finns på parkering.mobill.se

Du klickar på den gröna knappen Förlänga ditt tillstånd

OBS! Den gröna knappen Förläng ditt tillstånd visas tidigast 30 dagar innan det pågående tillståndet går ut.

 

Hur vet parkeringsvakten att min bil har en godkänd boendeparkering?  

När du har köpt boendeparkering ser parkeringsvakten det i sin handterminal

 

Hur fungerar påminnelsen?

Det skickas ett påminnelse SMS till din mobil två dagar innan din boendeparkering går ut.

 

Varför ser hemsidan annorlunda ut? Varför kan jag inte nå den gamla
hemsidan?

Den gamla boendeparkeringstjänsten har ersatts med en ny förbättrad tjänst den 23 november 2016. Nu använder du samma betalningstjänst och samlar alla dina parkeringsbetalningar  för både korttids-, långtids- och boendeparkering i Kalmar på en plats, på ditt egen sida i MyMobill.

Ditt gamla kundnummer fungerar inte längre. Du loggar in med din MyMobill inloggning: ditt användarnamn och ditt lösenord.

  • Saknar du inloggning till MyMobill, gå till my.mobill.se och skapa ditt konto på Ny användare

När du loggar in på parkering.mobill.se, ser du dina pågående boendetillstånd och boendeparkeringar. Om uppgifterna saknas ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 040-631 42 10

 

Vad händer med mina tillstånd och parkering som jag köpt i den gamla tjänsten?

Ditt tillstånd och pågående parkering är överflyttade till den nya tjänsten. Du behöver inte göra någonting. Din parkering är giltig och parkeringsvakterna kan fortfarande se att din parkering är betald.

Vart vänder jag mig om jag vill få mer information och hjälp?

Välkommen att ringa vår kundtjänst på 040-631 42 10 som gärna hjälper till.

Eller maila oss på kund@mobill.se